«Κάσος, η σύγχρονη χαμένη Ατλαντίδα του Νότιου Αιγαίου». Έτσι χαρακτηρίζει σε άρθρο του – παρέμβαση ο Νίκος Κωνσταντινίδης την Κάσο, στην οποία οι κάτοικοί της μάλλον έχουν γίνει ικέτες της εύνοιας του Θεού και επαίτες του δικαιώματος να ζήσουν στον τόπο που γεννήθηκαν και της επιθυμίας να επιστρέψουν όταν πεθάνουν να ταφούν στα χώματα που αγάπησαν. Ο κ. Κωνσταντινίδης εξιστορεί μια προσωπική του ιστορία, η οποία αποδεικνύει σε όλο της το μεγαλείο την αδιαφορία της πολιτείας να κάνει επιτέλους κάτι, για να νιώσουν οι Κασιώτες άνθρωποι αυτής της χώρας.Ο κ. Κωνσταντινίδης αναλυτικά αναφέρει: «κύριε Υπουργέ,κύριοι Βουλευτές, το νησί είναι απομονωμένο από τον υπόλοιπό κόσμο.Η οργή ξεχείλισε. Οι κάτοικοι είναι σε απόγνωση.Όταν έγραψα στο βιβλίο μου «Στάση ζωής» και αναφέρθηκα στις τραγικές συνθήκες σύνδεσης του νησιού με τον υπόλοιπο κόσμο, περιγράφοντας τον «σκυλοπνίχτη» ΠΑΝΟΡΜΙΤΗ, (το μικρό καράβι που έβαζε τους κατοίκους ζωντανούς και τους έβγαζε μισοπεθαμένους), ποτέ δεν φανταζόμουν ότι σήμερα μετά από τόσα χρόνια η κατάσταση θα ήταν ακόμη χειρότερη. Σήμερα την εποχή της τεχνολογίας, η χώρα μας με τη μεγάλη παράδοση στη ναυτιλία, είναι ανήμπορη να εξυπηρετήσει βασικές ανάγκες των απομακρυσμένων νησιών. Δεν έχω καμία πρόθεση να δημοσιοποιήσω τυχόν υπονοούμενη αντιπολιτευτική κριτική, όμως όταν οι υπεύθυνοι γιΆ αυτή την παρατεταμένη αναβολή επίλυσης του προβλήματος πληροφορηθούν ακόμα ένα δυσάρεστο περιστατικό, είμαι βέβαιος ότι και οι ίδιοι θα αισθανθούν ενοχές στο μερίδιο που τους ανήκει.Μία κάτοικος του νησιού που τα τελευταία χρόνια κυρίως λόγω υγείας (αφού στο νησί όποιος έχει προβλήματα υγείας το εγκαταλείπει) διέμενε στην Αθήνα, απεβίωσε. Τελευταία επιθυμία της ήταν να ταφεί στο νησί που γεννήθηκε και μεγάλωσε.Μέλος μεγάλης οικογένειας του νησιού, η επιθυμία της κινητοποίησε πολλούς συγγενείς από διάφορα σημεία του πλανήτη. Ο γιος της από την Αμερική (μέσα σε δέκα ώρες έφτασε στην Ελλάδα), τα ανίψια της που βρίσκονταν εκείνες τις ημέρες Γαλλία (μέσα σε τρεις ώρες έφτασαν στην Ελλάδα), άλλοι από Αθήνα άλλοι από Ρόδο, άλλοι τόσο κοντά από την Κάρπαθο έψαχναν απεγνωσμένα τρόπο να φτάσουν στο νησί.Και να το θαύμα, η εταιρεία του κ. Αγούδημου έβαλε στη γραμμή πλοίο από Πειραιά (όχι φυσικά για να ικανοποιηθεί αυτό το ... ασήμαντο αίτημα). Οι πικραμένοι συγγενείς συνοδεύοντας τη σορό ταξίδεψαν 36 ολόκληρες ώρες! (¶λλοι θα έκαναν σίγουρα το γύρο του κόσμου). Επιτέλους είδαν το λιμάνι της Κάσου. Τα παιδιά της σήκωσαν το φέρετρο στους ώμους, και ήταν έτοιμοι να επιβιβαστούν. Όμως έγινε αυτό που γίνεται συχνά στο νησί των ναυτικών. Το πλοίο δεν προσέγγισε στο λιμάνι λόγω κακοκαιρίας και όλοι βρέθηκαν στην Κάρπαθο με ένα φέρετρο παρέα. ¶λλοι συγγενείς κατόρθωσαν να φτάσουν ήδη στο νησί αεροπορικώς και έμειναν μόνοι τους εκεί να θρηνούν. ¶λλοι βρέθηκαν στο γειτονικό νησί και άλλοι δεν έφτασαν ποτέ. Τα μικρά αεροπλάνα που προσγειώνονται στο νησί δεν βάζουν το φέρετρο μέσα. Τα πλοία «δεν πιάνουν» λιμάνι. Ούτε να πεθάνει ήσυχος δεν μπορεί κανείς σε αυτό το νησί. Αφού οι συγγενείς εξάντλησαν όλες τις πιθανότητες για να προσεγγίσει το πλοίο στο λιμάνι, άρχισαν να προσεύχονται στο Θεό να μειωθούν τα μποφόρ ώστε να έρθει ένα μικρό ιδιωτικό σκάφος από την Κάσο στην Κάρπαθο, να τους μεταφέρει. Εν τω μεταξύ άλλοι δυο θάνατοι προέκυψαν στο νησί. Θρήνος και αγανάκτηση σε όλους τους φίλους και συγγενείς. Τα έβαλαν με το κράτος, τους πολιτευτές, την τύχη τους και με την επιθυμία της αποθανούσας. Δεν έφτανε αυτό, το νησί δεν είχε ρεύμα για τρεις ημέρες (φαινόμενο συνηθισμένο) και ήταν βυθισμένο στο σκοτάδι και την παγωνιά.«Θεέ μου κάποτε ο σκυλοπνίχτης Πανορμίτης» μας έβγαζε μισοπεθαμένους στο Φρυ, σήμερα μετά από τριάντα χρόνια δεν υπάρχει πλοίο για να μας βγάλει πεθαμένους»!Τουλάχιστον τότε τον παλιόσκαρο έμπαινε στο λιμάνι «παντός καιρού». Σήμερα οι κάτοικοι είναι καταδικασμένοι να παραμένουν απομονωμένοι ακρίτες και αποκλεισμένοι, παρακαλώντας για το θαύμα. Τον αιώνα της τεχνολογίας μπαίνει καράβι στο λιμάνι και χτυπάνε ακόμα οι καμπάνες. Κάσος! Η σύγχρονη χαμένη Ατλαντίδα του Νότιου Αιγαίου. Οι κάτοικοί της ικέτες της εύνοιας του Θεού και επαίτες του δικαιώματος να ζήσουν στον τόπο που γεννήθηκαν και της επιθυμίας να επιστρέψουν όταν πεθάνουν να ταφούν στα χώματα που αγάπησαν.Θεέ μου σε παρακαλούν οι ηρωικοί μελλοθάνατοι του ιστορικού νησιού να είναι πρίμα ο καιρός, να κατευνάσεις τους ανέμους και να δώσει το χάδι σε αυτούς τους ξεχασμένους ανθρώπους μετά θάνατο που αξίζουν την αγάπη σου, γιατί δεν την έχουν στην επίγεια ζωή τους».
Νίκος Ι. Κωνσταντινίδης
Πέμπτη 5 Μαρτίου 2009
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
object width="640" height="505">
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ
ΚΑΣΙΑΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΙΣ
Όταν οι Αλγερινοί πειραταί ερήμωναν τα νησιά και τα παράλια της Μεσογείου,μεταξύ άλλων επέδραμαν και κατά της Κάσου,την ελεηλάτησαν,απήγαγον σκλάβους τους κατοίκους της,και μόνον ένα μέρος κατώρθωσε να καταφύγη σε μέρη προστατευμένα από τις πειρατικές επιδρομές,για να περιμένουν καλλίτερους καιρούς νε γυρίσουν στο αγαπημένο των νησάκι.Σ' αυτήν την εποχήν που κανείς δεν κατοικούσε πλέον εκεί,έφθασαν ταξειδεύοντες με το καϊκι των πεντ' εξ ναυτικοί μεταξύ των οποίων κ' ένας αρβανίτης.Άραξαν εκεί κι' απεφάσισαν να εγκατασταθούν οριστικά στην Κάσο.Επειδή όμως δεν είχαν απόφασιν να καλογηρεύσουν εκεί,αλλά να δημιουργήσουν αποικισμόν και ναφήσουν απογόνους,ευρέθησαν κι' αυτοί στη θέσι που βρέθησαν άλλοτε οι πρώτοι κάτοικοι της Ρώμης.Των έλειπαν κι' αυτών οι γυναίκες.Οι πρώτοι Ρωμαίοι επέτυχαν τέτοιες δι' απάτης.Οι νέοι άποικοι της Κάσου ήθελαν να βρούν τέτοιες ζητώντας και πέρνοντας.Εκάθισαν λοιπόν εις συμβούλιον κι εσυσκέπτοντο ποιές νησώτισσες θάσαν οι καλλίτερες για γυναίκες.
Για πιό κοντά και ποιό γρήγορα η πρώτη πρότασις ήταν να ζητηθούν αι σύζυγοι από την Κάρπαθον.
-Όχι,αντέταξεν ένας απ' αυτούς.Οι Καρπαθιές είναι κακές και δεν γηρνούν μ΄έναν άνδρα!
-Να πάμεν εις την Ρόδο;
Ούτ' εκεί,εναντιώθη ένας άλλος.Εκεί οι γυναίκες ξυρίζουνται με το μπρισίμι.Γυαλλίζει στην αρχή κ΄ύστερα το προσωπό των γίνεται σαν ψωμί.
-Δεν ζητάμε από Χάλκη;
-Απ' τη Χάλκη;Μα κεί σαν αρριβάρωμεν,εμείς θα πάμε τίμια και ύσυχα να ζητήσουμε γυναίκες,μ' αυτοί θα μας παρεξηγήσουσι,κι' όπως είναι παλληκαράδες θα μας ξεπροβοδίσουν με τις μαγγουριές.
-Να τραβήξωμε στη Σύμη;
-Άϊ! Άϊ!Οι Συμιανοί κι' οι Συμιακές πααίνουν στην ταβέρνα,μαζεύονται εκεί,πίνουν και μεθυούν,σβηούν τα φώτα κι' όποιος εύρη κι' όποιαν εύρη!
Τα μελτέμια ήσαν εμπόδιον για να σκεφθούν να τραβήξουν παραπάνω.Έτσι απεφάσισαν να καταφύγουν εις την Κρήτη.Εκεί υπήρχε τότε φοβερή σιτοδεία,πείνα γερή.Όταν οι Κρητικοί κ' οι Κρητικές είδαν καϊκι νάρχεται κατέβηκαν όλοι στο γιαλό αρωτώντες τι ήταν το φορτίο του.
-Πράμα(=τίποτε),απήντησαν οι πέντε μελλόγαμβροι,στολισμένοι με όλα των τα καλά για την καλλίτερη εμφάνισι.
-Και τι' ναιν οι σκοποί σας;
Των εδηλώθη ο σκοπός,ευρέθη καθαρώς ειρηνικός και επετράπη η αποβίβασις.Προ του δοθή απάντησις εις την αίτησιν των επισκεπτών,οι Κρητικές εθεώρησαν καλόν να μάθουν στην αρχή ποιά ήταν η δουλειά των.
-Γκεμιζήδες ήμαστε,απήντησαν εκείνοι.
-Αλλού πάτε,γυρέψετε.Εμείς δεν πέρνομεν γκεμιζήδες.Εμείς θέλομε τον καλό μας κάθε ώρα στην αγκαλιά μας.'Οχι κάθε έξη μήνες και πάλι να δούμε.
Απογοητευθέντες κι απ' εκεί απήραν δια Σαντορίνην αλλά τα ίδια μελτέμια τους επανέφεραν εις Κρήτην.Οι Κρητικοί όταν τους είδαν να ξαναγυρνούν πες τους ελυπήθησαν,πες δεν ξεύρομεν γιατί,έκεμαν την πρότασιν,αν ήσαν διατεθειμένοι να νυμφευθούν τις χαμπεσίνες των,αραπίνες φερμένες από την Αίγυπτο.Εν τη απελπισία των,ίσως και τη ανυπομονησία των νάβρουν γυναίκες όπως-όπως,οι γαμβροί εδέχθησαν την προσφοράν.Αλλ' η προσφορά δεν ήτο άνευ όρων.Οι Κρητικές απήτησαν να υπογραφή συμβόλαιον εις το οποίον θα κατεχωρίζοντο οι εξής δρακόντειοι όροι:
<<η παντρεύει πουγγί.η κρατή τησ γυναίκα το να χωρίσ την άρχη.η κόρη ρωτά>>.
Το συμβόλαιον υπεγράφη,οι γάμοι ετελέσθησαν και τα πέντε ζεύγη,γκεμιζήδες και χαμπεσίνες,υπό την προπομπήν των Κρητικών,επεβιβάσθησαν και απήλθον δια την διαιώνισιν του ανθρωπίνου γένους επί της ερήμου Κάσου.Εις την Κάσον,το κάθε ζεύγος ίδρυσεν και από έναν οικισμόν,και έτσι σήμμερον έχομεν έξη χωριά μεταξύ των οποίων και τον οικισμόν του Αρβανίτη γκεμιζή,το Αρβανιτοχώριν.
Εις τον αποικισμόν αυτόν η γυναίκα ήρχε,η γυναίκα εκρατούσε το πουγγί,η γυναίκα επάντρευε την κόρην της χωρίς να ρωτά.Οι γυναίκες αυτές έγιναν οι καλλίτερες γυναίκες που μπορεί ο νούς να φαντασθή.
Εδιορθώθησαν οι καιροί κι' εγύρισαν στη Κάσο,όσοι Κασιώτες κι όσες Κασιώτισσες επέζησαν,όσοι ημπόρεσαν να ξαναγυρίσουν.Οι γυναίκες εις τας οποίας άρεσαν τα προνόμια αυτά των χαμπισίδων,γιατί τες συνέφεραν,τα πήραν και μαζύ μ΄αυτά και πολλά των φυσικά.Οι άνδρες θέλοντας και μη υπεβλήθησαν εις την επιρροήν των γυναικών των,κατ' επέκτασιν του Κρητικού συμβολαίου,κι από τότε στην Κάσο,η γυναίκα άρχει,η γυναίκα κρατεί το πουγγί,η γυναίκα παντεύει την κόρη της χωρίς να ρωτά.Είναι καθαρή όσο δεν χωρεί,οικονόμος όσο φαντασθής.Αν της πάρεις τα προνόμια αυτά ειμπορεί να παθάνη, γιατί ποτέ δεν τα αποξενώνεται με ευχαρίστησιν της.Αλλά δεν της τα πέρνουν και το Κασιώτικο σπίτι είναι πάντε καθαρό,βασιλεύει η τάξις και η οικονομία.
Έστω και αν, η μάλλον διότι,η γυναίκα άρχει,η γυναίκα κρατεί το πουγγί, η γυναίκα παντρεύει την κόρην της χωρίς να ρωτά.
Εξ αφηγήσεως γέροντος Κασίου
Δωσεκανησιακό Ημερολόγιο 1924
Αλεξάνδρεια-Αίγυπτος\η>
>
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου